نوشته شده توسط : vavmusic
پیانو

کلیدهای سیاه پیانو

اُکتاو گاه به اختصار به صورت ۸ve و P8 نیز نوشته می‌شود در زبان لاتین یعنی عدد هشت.
اکتاو در موسیقی نشان دهنده ی هفت نُتِ پایه‌ای Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si موسیقی
و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله نت هفت است، می‌باشد.
هر ساز مانند پیانو دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت‌ها می‌باشد
و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو می‌باشد می‌سنجند.
بدیهی‌ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می‌باشند.

در واقع بازه­ی اصوات موسیقی به زیربازه­هایی به نام اکتاو بخش می­شود.
یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می­شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای­ آن است.
پس فرکانس هر نت ۲ برابر فرکانس نت هم­نام خود در اکتاو قبلی است
(برای نمونه لا در اکتاو ۳ فرکانس ۴۳۷ هرتز، و لای اکتاو ۴ فرکانسی برابر ۸۷۴ هرتز دارد).
فرکانس نت­هایی که با فاصله­ی یکسان از نظر موسیقی به ترتیب دنبال هم قرار می­گیرند،
تشکیل تصاعد هندسی می­دهند. ”

آموزشگاه موسیقی

بصورت خلاصه میشود گفت:
یک اکتاو، یعنی هفتا نُت الفبای موسیقی، به اضافه ی همه کلیدهای سیاه بین آن ها، روی پیانو.

تعریف پرده:

” در سیستم کلاسیک، یک اکتاو به دوازده فاصله برابر تقسیم می‌شود
که به هر یک از این فواصل یک نیم‌پرده گفته می‌شود، و جمع هر دو نیم‌پرده را یک پرده می‌گویند. ”

بازهم به صورت ساده تر میتوان گفت:
بجای استفاده از کلمه ی “فاصله” بین کلیدهای پیانو ، از واژه “پرده” استفاده میشود.
این واژه در آلات موسیقی دیگر هم استفاده میشود.
ولی نکته ای که مهم هست اینه که در پیانو ، بین هر کلید با کلید کناری، نیم پرده فاصله هست، نه یک پرده.

در حقیقت بین کلید دو، با کلید سیاه پس از آن نیم پرده فاصله هست،
از کلید سیاه مذکور تا کلید سفید بعدی که کلید ر هست ، نیز نیم پرده فاصله است،
به همین تریتیب بین کلید ر تا کلید سیاه پس از آن نیم پرده فاصله هست، و … .
طبق این روند قطعا بین کلید می با کلید فا نیم پرده فاصله دارد،
بین کلید فا و کلید سیاه پس از آن نیم پرده،
بین کلید سل با کلید لا یک پرده (که حاصل جمع نیم پرده + نیم پرده هست).
در آخر هم بین کلید سی و کلید دو در اکتاو بعدی هم نیم پرده فاصله هست.

آموزش پیانو

البته با توجه به جهت حرکت شما از کلید سفید کناری پیانو به کلید سیاه مورد نظر!
مثلا: اگر از سمت کلیدهای بم، از روی یک کلید سفید روی یک کلید سیاه حرکت کنید ،
اسم آن را با نام همان کلید سفید میخوانند که در انتهای آن “دیِز” اضافه شده است.

حالا در نظر بگیرین روی کلید لا هستیم،
اگه به سمت راست حرکت کنیم ، کلید سیاه بعد از کلید لا ، کلید لا دیز است،
و اگر به سمت چپ حرکت کنیم اسم آن لا بِمُل میشود .
حالا وقتی خوب دقت کنیم میبینیم که دو دیز، در اصل همان ر بمُل هست.
یعنی اسم این کلید متناسب با جهت حرکت ما از سمت راست به چپ، یا چپ به راست مشخص میشود،
که کاربردش در مسئله ی گام ها هست.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
مراسم عروسی

گل آرایی مراسم عروسی و انتخاب دسته گل عروسی از مهمترین نکات در برگزاری مراسم عروسی است
و آشنایی با اشتباهات متداول در گل آرایی مراسم عروسی
به شما در انتخاب زیباترین و منحصربفردترین گل آرایی عروسی کمک میکند.
انتخاب مدل دسته گل عروس ، نوع گل ها ، ترکیب رنگی ها آنها، طبیعی و مصنوعی بودن گلها و غیره
تمامی مواردی است که در زمان انتخاب و درست نمودن دسته گل عروس می بایست در نظر گرفته شوند.
گل آرايي يکي از نکات بسيار مهمي است که مي تواند جشن عروسي شما را به فضايي رويايي يا رمانتيک تبديل کند
اين در حالي است که کمي بي دقتي يا بي سليقگي در انتخاب گل ها و آرايش آنها نيز بسيار در مراسم عروسی به چشم خواهد آمد

در اينجا اشتباهاتي را ممکن است ناخواسته در گل آرايي مراسم عروسی تان مرتکب شويد، بخوانيد.

اشتباهات مرسوم در گل آرایی و انتخاب گل مراسم عروسی اشتباهات مرسوم در گل آرایی
و انتخاب گل عروسی به عروس و داماد در انتخاب مناسب ترین دسته گل و همچنین گل آرایی مراسم عروسی کمک میکند.

دسته گل عروس نمادی از سرور و شادی عروس می باشد که توسط داماد به عروس داده می شود
و از مهمیات در تدارکات خدمات عروسی می باشد.

گل‌آرا بايد بتواند فضاي جشن و تزيينات سالن را ببيند و هماهنگ با اين عوامل در تهيه سفارش شما سليقه به خرج دهد.
به علاوه تهيه مقدمات سفارش شما زمان‌بر است
و گل‌آرا گاهي لازم است گل‌هاي مورد نظر را از شهرها يا کشورهاي دور سفارش دهد.

هرچه قدر هم که وضع مالي‌تان خوب است نبايد براي پايه‌هاي گل تماما از گل‌هاي مرغوب و گران استفاده کنيد.
گل‌هاي ارزان فضاي زيادي از پايه گل را مي‌پوشانند و با گل‌هاي مرغوب و خاص تکميل مي‌شوند.

بسياري از عروس خانم‌ها يک رنگ را انتخاب کنند و روميزي‌ها، گل‌ها و بادکنک‌ها را به همان يک رنگ سفارش مي‌دهند.
در صورتي که شما بايد يک مجموعه رنگ را انتخاب کنيد
و دو رنگ خاص و مکمل را به عنوان‌ رنگ‌هاي اصلي برگزينيد.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که زوج ها مرتکب میشوند این است که آنها گل خاصی را انتخاب میکنند
و دیگه هیچ چیز دیگرری را جز اون قبول نمکنند.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
پیانو

مزایای استفاده از پیانو دیجیتال

شاید مهمترین نکته پیانو دیجیتال آن باشد که شما می توانید صدای این ساز را کم کرده
و یا حتی به هنگام شب با یک هدفون به تمرین نوازندگی خود بپردازید،
بدون آنکه موجب آزار افراد خانواده یا همسایگان شوید.

از دیگر مزایای این سازها آن است
که انواع مرغوب آنها معمولآ دارای نمونه صدای (Sample / Font) بهترین پیانوهای موجود دنیا هستند.
بنابراین شما می توانید با خرید یک ساز دیجیتال از صدای بهترین پیانوها استفاده کنید.
این نکته بسیار مهم است چرا که سبک های خاص موسیقی معمولآ گونه های متفاوت رنگ صدا را می طلبد
ممکن است شما در جایی نیاز به یک صدای گرم و مهربان داشته باشید
و در سبک موسیقی دیگر صدایی تیز و شفاف.

آموزشگاه موسیقی

این پیانوها معمولآ دارای بانک صوتی گسترده تری هستند
و معمولآ علاوه بر انواع پیانوهای آکوستیک،
صدای انواع پیانوهای الکتریک قدیمی از انواع دهه ۶۰ گرفته تا صدای زیبای پیانو های Rhodes را نیز شامل می شوند.
بنابراین شک نداشته باشید که با تهیه یکی از این پیانوها بیشترین استفاده را از ساز خود خواهید برد.

اغلب پیانوهای دیجیتال دارای یک ریتم باکس ساده نیز هستند
که معمولآ شامل انواع ریتم های ۳ و ۴ ضربی هستند.
مزیت وجود این ریتم باکس آن است که شما می توانید به سهولت همانند یک مترونوم از آنها استفاده کنید
و قطعه تمرینی خود را دقیقتر اجرا کنید.

پیانوهای دیجیتال در انواع مبله و Stage ساخته می شوند.
نوع مبله آن دقیقآ در ابعاد پیانوهای آکوستیک است
اما نوع Stage پایه ندارد و تنها یک بدنه است که کیبرد را شامل می شود.
برای استفاده از این نوع احتیاج به تهیه یک میز یا پایه دارید.
هرچند به دلیل عریض بودن این نوع از ساز جابجایی آن حتی با اتومبیل دشوار است
چراکه در اتومبیلهای معمولی جا نمی گیرد
اما در هر صورت چنانچه نیاز باشد جابجا کردن این ساز به مراتب ساده تر از یک پیانو آکوستیک است
و این خود یکی از امتیازات این پیانو ها است.

آموزش پیانو

تمامی این سازها نسبت به ضربه وارد شده به کلاویه حساس هستند
و بخوبی رفتار انگشتان شما با کلاویه را حس می کنند.
پیانوهای دیجیتال مبله معمولآ دارای آمپلی فایر و بلندگو هستند
اما انواع Stage آنها فقط خروجی Audio و هدفون دارند،
لذا برای استفاده از آنها باید آمپلی فایر و بلندگو یا مونتور بکار برد.

داشتن پورت های خروجی صوتی و MIDI از دیگر مزایای این سازها است
که به شما کمک می کند بتوانید ساز خود را به کامپیوتر متصل کرده آنرا توسط یک نرم افزار Sequencer کنترل کنید
و یا خروجی را ضبط کنید و پردازش های مورد نظر را روی آن انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
موسیقی

بیوگرافی موتزارت

در ۲۷ ژانویه ی ۱۷۵۶ در شهر سالزبورگ اتریش، کودکی متولد شد
که بعدها به یکی از برجسته ترین و مشهورترین شخصیت های موسیقی تاریخ بدل گردید.
نام او ولفگانگ آمادئوس موتزارت بود…

پدرش لئوپولد موتزارت آهنگساز شناخته شده ی دوره ی خود
و مادرش آنا ماریا پورتل زنی ظریف، شیرین و معمولی بود.

طولی نکشید که لئوپولد متوجه استعداد و نبوغ ذاتی فرزند در موسیقی خود گردید.
وقتی خواهر بزرگتر موتزارت به تمرین پیانو می پرداخت،
آمادئوس که کودکی ۳ ساله بود و در اتاق موسیقی مشغول بازیگوشی بود،
بعد از اتمام تمرین خواهرش از صندلی پیانو بالا میرفت
و آکوردهای مطبوع و قسمتهایی از ملودی هایی را که خواهرش نواخته بود اجرا میکرد.

پدرش که متوجه این نبوغ شده بود،
تصمیم گرفت در راستای پرورش و شکوفایی استعداد موتزارت با تمام توان تلاش کند و این کار را کرد.

بهترین آموزشگاه موسیقی

در همین راستا در سال ۱۷۶۲ موتزارت به همراه خواهر و پدرش عازم یک سفر اروپایی شد،
در این سفر موتزارت که ۶ سال بیش نداشت در میهمانی های پر زرق و برق شرکت میکرد،
به دربار پادشاهان می رفت و به حضور ملکه ها میرسید
و در همه ی این مجالس با نبوغ خود در نوازندگی و شیطنت هایش همه را شیفته ی خود می کرد.
پس از این سفر موتزارت به عنوان کودک نابغه در تمام اروپا شناخته شد.

اما سفر دوم که بین سالهای ۱۷۶۳ تا ۱۷۶۶ بود بسیار مهمتر بود،
در این سفر آن ها به مهمترین شهر های اروپایی رفتند. در فرانکفورت گوته ی جوان را مسحور خود ساخت
و در لندن با پسر باخ (یوهان کریستین) آشنا و دوست شد.
در این ۳ سال هرجا که میرفت پادشاهان او را تمجید می کردند.

در واقع اینکه موتزارت از چه سنی آهنگسازی را شروع کرده مورد بحث و تردید است،
برخی کارشناسان معتقدند قطعات موسیقی که به ۵ سالگی موتزارت نسبت داده می شود ساخته ی پدر اوست
یا اینکه پدر موتزارت او را در ساختن این آهنگ ها کمک کرده است.

موتزارت هرگز به هیچ مدرسه ای نرفت،

تحصیلات غیر موسیقیایی او هم ادامه نیافت.
تحصیلات او تنها شامل زبان های لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و کمی انگلیسی بود.

در ۷ سالگی در فرانکفورت اجرای زنده داشت،
در این برنامه نت هایی را با سازهای مختلف، بدون اینکه موتزارت ببیند، می نواختند
و او تک تک نت ها را نام می برد و در پایان برنامه با ارگ و هارپسیکورد به بداهه نوازی پرداخت.
گوته (شاعر بزرگ آلمانی) از تماشاگران هنرنمایی موتزارت بود و بسیار شگفت زده شد.

در ۱۰ سالگی به پاریس رفت و در آنجا محبوب اهالی کاخ ورسای شد.
سفر به پاریس همزمان بود با چاپ اولین اثر موتزارت: سونات برای ۴ پیانو.

پس از سالها غیبت موتزارت به همراه پدرش به خانه برگشت،
این سفرها بیشتر موفقیت های هنری به دنبال داشت نه مادی،
اما هدف اصلی پدر موتزارت که عبارت بود از کسب یک مقام دائم و سودآور در یکی از دربارهای اروپایی، تحقق نیافت.

در ۱۱ سالگی عازم وین شد
و در آنجا سفارش تصنیف اولین اپرایش به نام «لا فینتا سمپلیسه» دریافت کرد
اما دسیسه های آهنگسازان حسود مانع از اجرای اولین اپرای او شد
ولی به هر ترتیب یکی از آثار نمایشی جذاب او به نام «باستی ین» و «باستی ینه» در برابر ابراز احساسات شدید حضار اجرا شد.

آموزشگاه موسیقی

در ۱۷۶۹ به ایتالیا سفر کرد،
این سفر بسیار موفقیت آمیز بود
در مانتوا ارکستر فیلارمونیک به افتخار حضور موتزارت ۱۳ ساله چند اثر او را اجرا کرد.
در میلان سفارش تصنیف یک اپرا را دریافت کرد. در این سفر موتزارت با مارتینی بزرگ آشنا شد.

در رم به تماشای قطعه ی معروف میزره رفت،
این قطعه تنها در هفته ی مقدس کریسمس در واتیکان اجرا می شد،
تنها نسخه ی نت آن توسط گروه کر پاپ به شدت محافظت می گردید.
نسخه برداری، بازتولید و اجرای آن در هر مکان دیگری کفر محسوب می شد.
موتزارت که تنها یک بار این اثر را شنیده بود پس از بازگشت به خانه نت آن را بطور کامل بازنویسی کرد.
طولی نکشید که این خبر به گوش پاپ رسید،
پاپ موتزارت را احضار کرد اما به جای تنبیه او بارانی از هدایای گران قیمت از جمله نشان مهمیز طلایی را به او اهدا کرد.

از آن زمان به بعد موتزارت جوان مرتب مشغول اجرا یا نوشتن موسیقی بود هرجا که ظاهر می شد،
مردم تحت تاثیر استعدادهای خدادادی او قرار می گرفتند.
در نوجوانی استاد پیانو، ویولن و هارپسیکورد بود.
در ۱۷۷۰ اولین اپرای بزرگ و جدی او به نام «مدیترانه» در میلان به اجرا درآمد.
منتقدین این اثر را چنان تقدیر کردند که او را با هندل بزرگ قابل قیاس دانستند.

از نظر شخصیت و رفتار انسانی لاقید، شوخ طبع، پرانرژی، بی توجه به آداب معاشرت با رفتاری بچگانه و خارج از نزاکت بود.
شخصیت او را می توان از محتوای نامه هایی که به دختر عمویش ماریا آنا تکلا می نوشت تشخیص داد.

در ۱۵ سالگی به مقام نوازنده ی اول ویولن در ارکستر اسقف اول سالزبورگ منصوب شد،

اما چون میانه ی خوبی با اسقف نداشت
از این مقام استعفا داد و از این زمان به بعد رابطه ی او با پدرش تیره گردید.

در ۱۷۷۸ به همراه مادرش به پاریس رفت به این امید که شهرت خود را ارتقاء دهد،
اما در این سفر مادر او مریض شد و جان سپرد.

در ۱۷۸۲ اولین اپرای آلمانی زبان خود را به نام «دزدی از حرمسرا» خلق کرد که موفقیتی آنی و ماندگار داشت.
یک ماه پس از این اپرا با کنستانز وبر که زنی نه چندان مبادی آداب بود ازدواج کرد
که پدرش او را به این دلیل هرگز نبخشید. طولی نکشید که گرفتار مشکلات مالی شدند.

در ۱۷۸۵ پدرش به دیدن آنها رفت به همین مناسبت از آهنگساز بزرگ آن زمان هایدن نیز دعوت شد،
در این مجلس چند کوارتت از موتزرت اجرا شد،
بعد از این اجرا هایدن به لئوپولد پیر چنین گفت:
«به شرفم سوگند که پسر شما بزرگترین آهنگسازیست که من تا کنون به اسم یا شخصا شناختم.

مشاغل ثابت همچنان دست نیافتنی ماند
و به رغم محبوبیت آثار موتزارت او همچنان نمی توانست بودجه ی خود را تامین کند.

پادشاه اتریش ارزش زیادی برای موتزارت قائل بود و در اجراهای او حضور می یافت
اما کمک چندانی به او نمی کرد
و حتی وقتی او را به عنوان آهنگساز دربار به خدمت گرفت، حقوقی که برای او مقرر کرد مبلغ ناچیزی بود.

آموزش موسیقی

در ۱۷۸۶ اپرای «عروسی فیگارو» را نوشت که با محبوبیت و استقبال فراوانی روبه رو شد،
به ویژه اجرای این اثر در پراگ تحسین و شور و شوق علاقه مندان را برانگیخت
به طوری که مردم در خیابان ها آریاهای این اپرا را زمزمه می کردند،
اما پس از بازگشت به وین موقعیت مالی او به تدریج بدتر شد.
بیماری و زایمان های مکرر همسرش اوضاع را وخیم تر می کرد.

اپرای «دون ژوان» با استقبال عمومی همراه شد
اما از این اثر به بعد منتقدان به دشواری های فنی در آثار او خرده می گرفتند،
پس از اپرای «دون ژوان» موتزارت به آینده بدبین شد.
سه سال پایانی زندگی موتزارت تلخ ترین دوران زندگی این آهنگساز بود،
اما قسمتی از بزرگترین شاهکارهای او در همین سه سال خلق شد،
هرچند از نظر مشکلات مادی و اوضاع مزاجی در شرایط خوبی نبود،
اما به سختی و به سرعت بزرگترین شاهکارهای خود را خلق کرد
از جمله سه سمفونی آخر، شماره های ۴۱،۴۰،۳۹ که ظرف شش هفته نوشته شد.
همچنین اپرای «فلوت سحرآمیز» ۱۷۹۰ و «رکوئیم در ر مینور» که آخرین اثر این آهنگساز است.

به احتمال زیاد موتزارت هیچگاه اجرای سه سمفونی آخر خود را نشنید.

آخرین اثر او یعنی «رکوئیم» توسط شخصی مرموز و ناشناس که نمی خواست نامش فاش شود به او سفارش داده شد،
این شخص آهنگساز آماتوری به نام کنت والسگ بود که می خواست این اثر را به نام خود به اجرا درآورد.

در هنگام کار برروی این اثر موتزارت ۳۵ ساله دچار بحران و افسردگی شدیدی شد و گاه گاه غش می کرد،
کم کم این احساس به او دست داد که این رکوئیم برای مرگ خود او سفارش داده شده
و فرد ناشناس نقاب دار فرشته ی مرگ اوست.

در اواخر ماه نوامبر بستری شد
و هنگامی که به بخش لاکریموزا رسید در حالی که می گفت هرگز نمی توانم این اثر را به پایان برسانم به گریه افتاد،
در همین زما هرچه می دانست در اختیار شاگرد خود زوسمایر که ماه ها بود موتزارت را ترک نمی کرد قرار داد.
زوسمایر با استعداد خود و احترامی که برای استادش قائل بود، پس از مرگ موتزارت این اثر را تکمیل کرد.

روح بزرگترین و عجیب ترین نابغه ی دنیای موسیقی در ساعت یک پس از نیمه شب ۴دسامبر ۱۷۹۱ به پرواز درآمد،
جسد او بی هیچگونه جلال و شکوهی توسط سالیری، زوسمایر و سه دوست دیگر تشییع شد،
همسر موتزارت به علت بیماری نتوانست از خانه خارج شود،
طوفان تشییع کنندگان را به بیراهه کشاند

و بدین ترتیب جسد موتزارت در گوری دسته جمعی در قبرستان «سن مارکس» دفن شد.

حدود هفتاد سال بعد در سال ۱۸۵۹ مجسمه ای از او در جایی که احتمال می دادند دفن شده باشد بنا شد.

در مورد مرگ موتزارت نظریه ها و صحبت های فراوانی وجود دارد،
در ابتدا شایعه شد که رقیب او سالیری به تدریج به او سم خورانده است،
اما کذب بودن این ادعا بعدها ثابت شد.
پزشکان دلایل مختلفی را عامل مرگ موتزارت می دانند،
عواملی همچون: تیفوس، تب، ورم مزمن کلیه، بیماری های دوره ی کودکی همچون آبله و مخملک، تغذیه نامناسب، خستگی جسمی و روحی، فقر شدید ویتامین D، عفونت خونی، خونریزی مغزی و ضعف قوا.



:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
موسیقی

انتخاب ساز برای بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان علاقه دارند تا نواختن سازی را فرابگیرند، اما نمی دانند باید از کجا شروع کنند.
قبل از این که بخواهید نواختن سازی را فرابگیرید، باید آن ساز را انتخاب کنید!
خبر خوش آن که یک بزرگسال راحتتر می تواند سازی متناسب با خود را برای شروع نوازندگی انتخاب کند
زیرا علایق و سلیقه خود را بهتر می شناسد و دسترسی بیشتری به سازهای موجود دارد.
در ادامه چندین مورد بیان شده است که با توجه به آنها می­توانید انتخاب بهتری داشته باشید
و به این زودی از انتخاب خود پشیمان نشوید!

۱- به چه نوع موسیقی علاقمندید؟

این سوال، نکته ای بدیهی به نظر می رسد، اما باید به آن فکر کنید:
مثلا اگر شما کسی باشید که به موسیقی سنتی علاقمند است،
درامز، باوجود این که سازی است که نواختنش جالب به نظر می رسد، انتخاب چندان درستی نخواهد بود.
یادگیری یک ساز موسیقی نیازمند سرمایه گذاری مالی و زمانی است،
بنابراین باید از سبک موسیقی که می خواهید فرابگیرید مطمئن شوید.
برخی از سازها در سبکهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند
و برخی کابردی خاص در سبکی خاص دارند. به این نکته بسیار توجه کنید.

۲- در هنگام نوازندگی خود را در چه موقعیتهایی تصور می کنید؟

آیا دوست دارید در یک گروه نوازندگی کنید، یا علاقه دارید آهنگهای تکنوازی زیبا بنوازید؟
برای مورد اول شاید گیتار و یا سایر سازهای مضرابی گزینه خوبی باشند،
و برای مورد دوم پیانو می تواند انتخاب خوبی باشد.

۳- محدودیت بودجه تان چقدر است؟

بسیاری از سازها محدوده های قیمتی گسترده ای دارند، اما برخی از آنها بسیار گران و یا بسیار ارزان هستند.

۴- فضایی که می خواهید در آن تمرین کنید چگونه است؟

آیا در یک آپارتمان با دیوارهای نازک زندگی می کنید یا در یک مزرعه در خارج از شهر؟
هر چه باشد باید بتوانید به راحتی با ساز خود تمرین کنید.

۵- یافتن یک استاد برای ساز مدنظرتان راحت است؟

برای یادیگری برخی از سازها می توان به راحتی استاد پیدا کرد،
اما ممکن است برای بعضی از سازها در برخی مناطق پیدا کردن استاد چندان ساده نباشد.
هر چه باشد، یادگرفتن یک ساز به تنهایی و به صورت خودآموز خیلی دشوار است
و ممکن است شما را از ادامه کار منصرف کند.

۶- قصد دارید چه زمانی را برای تمرین نوازندگی اختصاص دهید؟

اگر بخواهید که یک نوازنده حرفه ای و تمام عیار شوید، یادگیری تمامی سازها کاری زمان بر خواهد بود.
اما در زمان کمتری می توان تبدیل به یک نوازنده متوسط شد و این زمان بسیار وابسته به نوع ساز است.
یادگیری سازهایی همچون سه تار و گیتار و رسیدن به سطحی معمولی زمان کمتری از شما خواهد گرفت
تا یادگیری سازی همچون کمانچه یا ویولون.

۷- محدودیتهای فیزیکی تان چیست؟

برای مثال اگر ظرفیت شش هایتان چندان زیاد نیست نباید به دنبال یادگیری سازی همچون ساکسیفون باشید.
محدودیت جسمی از عواملی است که درصورت رعایت نکردن، شما را خیلی زود از یادگیری ساز منصرف خواهد نمود.

۸- آیا قصد دارید در حین نوازندگی آواز هم بخوانید؟

اگر قصد شما این است، تنبور، دوتار، گیتار و پیانو سازهای مناسبی برای این منظور هستند.
هم نوع صدا و هم نحوه قرار گرفتن این سازها طوری است که شما را قادر می سازد هم نوازندگی کنید و هم خوانندگی!

و در نهایت چند نکته:

آموزشگاه موسیقی

۱- ساز خود را به دقت انتخاب کنید، اگر ساز خود را دوست نداشته باشید، هرگز نوازندگی را ادامه نخواهید داد.

۲- مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید به حد قابل قبولی برسید،
انتظارات خود را تعدیل کنید و در نظر داشته باشید که «تمرین مادر تمام مهارتهاست!»

۳- به این جمله که یادگیری ساز برای کودکان آسانتر از بزرگسالان است، توجه نکنید.
از لحاظ ذهنی شاید کودکان آماده تر باشند،اما بزرگسالان تمرین کردن را بلندند و میدانند چکونه باید زمان را مدیریت کنند.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
فلوت

نواختن فلوت ريکوردر

نحوة صحيح به دست گرفتن فلوت ريکوردر در تصوير زير نشان داده شده است.
توجه کنيد که روزنه‌هاي مربوط به انگشتان در رديف روزنة بالايي در يک راستا باشند.
دقت کنيد سر و بدنة ريکوردر خوب به هم سوار شده باشند.

براي اينکه اطمينان حاصل کنيد که مانعي در مسير قرار ندارد
انگشت خود را به آرامي روي روزنة بالايي سر ساز بگذاريد و محکم در آن بدميد .
فلوت ریکوردر همیشه روی ۳ تکیه گاه می ایستد :
۱) لب پایینی ۲) انگشت شصت چپ ۳) انگشت شصت راست.

هميشه روزنه‌ها را با نرمة بند اول انگشتان و نه با نوک آنها بپوشانيد .
سر ، گردن و پشت نوازنده باید در یک خط مستقیم قرار بگیرد
و ریکوردر در زاویه ای حدود ° ۴۵ نسبت به بدن داسته باشد .

آموزش فلوت

دستها باید به صورت عادی از بدن فاصله داشته باشند
و آرنجها نباید خیلی به بدن چسبیده و یا از بدن دور باشند .
انگشتانتان باید به راحتی و بدون هیچگونه فشاری روی ساز روی محور تقارن آن قرار بگیرند .
دقت کنید که قسمت نرم بند اول انگشتان روی ریکوردر قرار بگیرد
و از پوشاندن سوراخها با نوک انگشت خوداری شود .
دقت کنید که فقط قسمت نوک منقار را داخل دهان قرار دهید
و نه بیشتر و مطمئن شوید که هوا از کناره های دهانتان بیرون نمی آید .
همانطور که میدانید انگشت کوچک دست چپ و انگشت شصت دست راست بی کار هستند
و سوراخی را نمی پوشانند .

دقت کنید که انگشت شصت دست راست خیلی راحت
و بدون فشار پشت ریکوردر و تقریباً روبروی انگشت اشارۀ دست راست قرار می گیرد .
هنگام نواختن به هیچ عنوان ریکوردرتان را نگاه نکنید و سعی کنید از آینه کمک بگیرید .
هيچگاه با پشت خميده ساز نزنيد و شانه‌ها کاملاً افتاده و راحت باشد.

زبان‌زدن

زبان زدن بهترين اصل خوب نواختن ريکوردر است .
در ابتداي هر نت، يک صداي “تو” (tu) با زبانتان بسازيد تا نت با وضوح آغاز شود .
براي پايان دادن واضح به هر نت، زبان بايد به جايي که صداي “تو” (tu) شروع شده بود بازگردد .
سعي کنيد اين کار را بدون ساز نيز تمرين کنيد .
باید این تصور را داشته باشیم که انگار مستقیماً به Labium فوت میکنیم .

آموزشگاه موسیقی

مقدار فوت کردن نیز خیلی مهم است تا نت به درستی صدا دهد که این کار به تجربۀ کافی نیاز دارد.
تنفس تنفس و نفس گیری در سازهای بادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
اول اینکه باید بدانیم چگونه نفس بگیریم و دوم آنکه بدانیم کجا نفس بگیریم .
نفس گیری در فلوت ریکوردر همانند نفس گیری بسیاری از سازهای بادی است ،
یعنی نفس گیری توسط شکم و کنترل توسط پردۀ دیافراگم .
جای نفس گیری آنجایی است که جملۀ موسیقی ما تمام می شود .



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
کرایه ماشین

کرایه ماشین عروس

خاص بودن عروسی و برگزاری آن به شیوه ی متفاوت و به یادماندنی از دغدغه های مهم عروس خانم ها و آقادامادهاست.
یکی از مواردی که ذهن زوج های جوان را به خود مشغول می کند، تهیه ماشین عروس است.
آن ها بدین منظور به همه جا سر می زنند و به دنبال کرایه ماشین بدون راننده هستند.

تهیه ی ماشین عروس زیبا و گشت زدن با آن در خیابان ها تا رسیدن به تالار
و نیز پس از مراسم که عروس و داماد با همراهی مهمان ها به خانه می روند،
از دوست داشتنی ترین اقسام عروسی برای همه می باشد.

کرایه ماشین

در ادامه چند توصیه پیرامون کرایه ماشین عروس
و نیز راه حل هایی برای بر هم نخوردن لباس پر از چین عروس خانم ها خواهید خواند.
دختران در سنین کودکی و نوجوانی آرزوی سوار شدن بر کالسکه و اسب سپید، همراه با شاهزاده ی رویاهایشان را دارند.
اما می دانیم که حداقل در کلان شهرها، به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات چنین آرزویی محقق نخواهد شد.
امروزه نیز آرزوی دخترها از کالسکه و اسب سپید به ماشین های مدل بالا و یا کلاسیک تغییر کرده است.

اگر خودرویی ندارید به موسسه کرایه ماشین مراجعه کنید.
این موسسه خودروهایشان را به صورت ساعتی و یا روزانه در اختیار شما قرار می دهند.
اگر قصد کرایه ماشین عروس دارید حتما چند ساعت اضافه تر از برنامه ریزی هایتان پول بپردازید
و فکر ترافیک، بدقولی مهمان ها وفیلمبردار، اتفاقات پیش بینی نشده و غیره را بکنید
تا برای تحویل خودرو دچار استرس نشوید.

در کرایه ماشین های قدیمی دقت کنید زیرا این ماشین ها از ارزش بالایی برخوردارند.

کرایه ماشین عروس

در صورتی که اصرار بر کرایه ی این قبیل ماشین ها دارید،
حتما کرایه ماشین با راننده را ترجیح دهید و راننده ی آن را هم با خود ببرید تا در صورت بروز مشکل به شما کمک کند.

اگر لباس عروس بسیار حجیم است، چین دارد و دنباله ی آن بلند است، حتما اتومبیلی جا دار انتخاب کنید که اذیت نشوید.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
تنبور

ساختمان تنبور

تنبور تشکیل شده‌است از :

کاسه،
دسته،
صفحه،
سیم گیر،
خرک دسته،
خرک صفحه،
دو یا سه گوشی
دو یا سه سیم و
۱۳یا ۱۴ دستان
گلو / گلویی ، که در تنبورهای ترکه ای ، که کاسه را به دسته متصل می کند.

کاسه : همان قسمت پایین تنبور که خود دارای اشکال مختلفی است که بستگی به منطقه و سازنده خود دارد.
کاسهٔ این ساز را عموماً از چوب توت میسازند
که انتخاب نوع چوب، یعنی اینکه از چه جنس توتی باشد خود دارای نکاتی است.
در گوران بیشتر سازها کاسة یکپارچه دارند، اما در صحنه کاسة اغلب سازها از هفت تا دَه ترکه ساخته شده اند.

آموزش تنبور

دسته: قسمت انتهایی تنبور که به کاسه متصل است که در صدا تاثیر زیادی دارد

صفحه:قسمت روی کاسه که دارای بافت ظریف می باشد،
صفحة نازکی است از چوب درخت گردو که بر روی دهانة کاسه قرار می گیرد
و در وسط و یا در کنار صفحه حدود هفت تا دوازده سوراخِ دو تا سه میلیمتری دارد
تا موجب نرمی صدای تنبور شود. سوراخ روی صفحه بر صدای تنبور تا ثیر بسزایی دارد.

دستان: سیزده تا چهارده دستان در تنبور وجود دارد که در محلهای معیّن بر دسته بسته می شوند.
به نظر اغلب نوازندگان مشهور، محل دستانها ثابت است
اما برخی نیز معتقدند که جای تعدادی از این دستانها متغیر است

خرک: خرک ، قطعه چوبی کوچک و محکم از درخت شمشاد و گردوست که سیم بر آن سوار است،
و بر روی صفحه با فاصلة حدود ۳ر۵ تا ۴ر۷ سانتیمتر از سیم گیر قرار می گیرد.
در برخی از سازهای جدید سیم گیر کار خرک را می کند

سیم گیر : به قسمت انتهایی کاسه وصل است و سیم را به آن وصل می کنند.
سیم گیر از جنس استخوان یا چوب بوده در انتهای صفحه قرار دارد که تارها را بدان گره می زنند
و تا انتهای دسته می کشند. در برخی از تنبورهای جدید، خرک کار سیم گیر را انجام می دهد.

آموزشگاه موسیقی

گوشی: همان قطعات بالای تنبور را گوشی میگویند و از آن برای کوک کردن استفاده میکنند.
دو تا سه گوشی (در تنبورهای نامتعارف تا پنج گوشی ) از چوب بید وجود دارد.
تنبور لانة کوک (جعبة گوشیها) ندارد و گوشیهایش مستقیماً در سوراخهای ایجاد شده در انتهای دسته فرو می روند.

سیم گیر بالا: برجستگی پایین گوشی را می گویند که دارای شیارهایی است.
شیطانک ، که قطعه چوب یا استخوانی است
با دو سه شیار که تارها از روی آن عبور داده شده به گوشی گره می خورند.
شیطانک در حدود پانزده سانتیمتری ابتدای دسته تعبیه می شود

پرده: نخ نازکی است که بر روی دسته بسته شده و فاصله ی هردو دستان را یک پرده می گویند.
تنبور از قدیم دارای دو سیم بوده که اکنون آن را از دو سیم به یک سیم ارتقا داده اند .

سیم: دو یا سه سیم ، که سیم بالایی معمولاً جفتی است .
این سیمها از یک سو به سیم گیر و از سوی دیگر پس از عبور از روی خرک و شیطانک در انتهای دسته به دور گوشیها پیچیده می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
موسیقی

فواید يادگيري موسيقي

آموزش موسیقی در سنين رشد به رشد ناحيه هايي از مغز كه مربوط به « زبان» و « استدلال» است، كمك مي كند.
رشد مغز تا سالها پس از تولد ، ادامه پيدا مي كند.
مطالعات اخير به وضوح نشان داده است كه آموزش موسیقی به رشد جسمي نيمه ي چپ مغز كمك مي كند ،
نيمه اي كه به « پردازش زبان» مربوط است.
همچنيين آموزش آن به شكل گيري ارتباط بين سلولي مغز كمك مي كند.
ارتباط دادن اطلاعات جديد به آهنگ هاي آشنا ،‌ به ثبت اطلاعات كمك مي كند.

ارتباط علي و معلولي بين موسيقي و هوش تجسمي وجود دارد.
اين نوع هوش،‌كه فرد توسط آن مي تواند اجزا را در كنار هم تصور كند ، در خيلي از موارد به كار مي آيد
از حل مسائل پيشرفته ي رياضي گرفته تا چيدن كتاب هاي لازم در كيف مدرسه.

آموزشگاه موسیقی

دانش آموزان هنر ، تفكر خلاق را ياد مي گيرند
تفكري كه در آن انواع راه ها را بررسي مي كنند و قوانين و فرض هاي منسوخ را كنار مي گذارند.
چرا كه سوال هاي راجع به هنر تنها يك جواب درست ندارند.

مطالعات اخير نشان داده كه دانش آموزان هنر در سوالهاي استاندارد و آزمون هاي تستي موفق ترند
و نمرات بالاتري در درس هايشان مي آورند.

آموختن هنر به دانش آموزان اين فرصت را مي دهد تا به فرهنگ هاي ديگر هم نگاهي داشته باشند
و نسبت به مردم با فرهنگ هاي گوناگون همدل باشند.
اين رشد همدردي و همدلي ،‌در مقابل رفتار مغرورانه و « اول خودم » ، پلي بين شكاف فرهنگي مي سازد
و احترام به ساير نژاد ها را از كودكي مي آموزد.

دانش آموزان موسيقي ،‌وقتي مي بينند كه چه طور بايد جزئيات طريف را با زحمت كنار هم قرار داد
تا به كاري خوب و نه متوسط رسيد با توليد سخت كوشانه خو مي گيرند
و سعي مي كنند تا هميشه مهارت و ايتكار خود را بالا ببرند.

در موسيقي ،« اشتباه » ، «اشتباه » است.حد وسط وجود ندارد.
يك ساز يا كوك است يا نيست .
نت ها يا درست نواخته مي شوند يا غلط ، احساس توسط موسيقي ايجاد شده يا نشده .
و تنها با كار سخت است كه يك اجراي خوب حاصل مي شود .
دانش آموزان از طريق آموزش موسيقي ،‌ارزش كار سخت را مي فهمند
و ارزشمندي جايزه ي سخت كوشي را حس مي كنند.

بهترین آموزشگاه موسیقی

موسيقي توانايي كار گروهي و رعايت قوانين آن را افزايش مي دهد.
براي آنكه حاصل كار يك گروه موسيقي خوب باشد
بايد كل افراد به طور هماهنگ براي يك هدف يعني اجرا، كار كنند ،‌
بايد ياد بگيرند ،‌در جلسات تمرين حاضر شوند و تمرين كنند.

موسيقي به كودكان توانايي بيان افكار و احساسات مي دهد.
وقتي در نياز هاي اوليه ي زندگي امنيت نسبي ايجاد شود مساله ي ديگري كه در زندگي مطرح مي شود
اين است كه چگونه زندگي خود را معنا ببخشيم و به سطح بالاتري برسانيم.
هر كس احتياج دارد تا در طول زندگي با درون خود ارتباط برقرار كند ،
با آنچه كه هست و با آنچه كه احساس مي كند.
توانايي بيان احساسات و افكار باعث بالارفتن اعتماد به نس هم مي شود.

آموزش موسیقی توانايي هاي فرد براي فعاليت در محيط كاري را نيز بالا مي برد.
در موسيقي شما بايد كاري را «انجام بدهيد» و نه اينكه تنها بنشينيد و نگاه كنيد.
كارفرما ها به دنبال افرادي هستند كه توانايي هايي در چند زمينه داشته باشند
و ‌در كار و برخورد منعطف باشند كه آموزش موسیقی به اين موارد كمك مي كند.
در كلاس موسیقی ،‌دانش آموزان نحوه ي ارتباط بهتر و همكاري با يكديگر را مي آموزند.

شركت دراجراي يك اثر موسيقي ،‌به آن ها اين امكان را مي دهد تا بر ترس خود غلبه كنند و بتوانند خطر كنند.
اضطراب به ميزان كم چيز خوبي است و ممكن است در زندگي پيش بيايد .
اما نحوه ي برخورد با اضطراب ممكن است براي بعضي افراد مسئله باشد.
خطر كردن براي كسي كه سعي دارد تا از تمام پتانسيل هايش استفاده كند ،‌لازم است.

آموزش هنر ، كودكان را به دنياي بي نظيري مي برد.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1396 | نظرات ()